Ana içeriğe atla

ops

MALLREPORT

Yabancı markalar ya çıkıyor, ya kapatıyor; yerliler ise atakta

06.09.2017 - 10:45

Son 1.5 yıldır zor günler geçiren perakende sektöründe yabancı markalar Türkiye’den çıkmaya kalanlar ise mağaza kapatmaya devam ediyor.

Hollandalı giyim zinciri C&A, İngiliz River Island ve Top Shop, Alman kozmetik zinciri Douglas, Kanadalı iç giyim markası La Senza’nın ardından İngiliz devi Debenhams Türkiye’den çıkma kararı alırken, İspanyol Mango da Türkiye’deki ilk mağazasını kapattı. Yabancı markalar ya çıkıyor, ya mağaza kapatıyor; yerliler ise atakta…
Türkiye’de yerel şartlara ayak uyduramayan markaların pazardan çıktığını anlatan yetkililer, rekabete zorlanıp çıkan yabancıların yerini DeFacto, Penti, Koton ve LC Waikiki gibi yerli markaların büyümesiyle doldurduğuna dikkat çekiyor. Türkiye ve yurt dışında 2 bine yakın mağaza ile hizmet veren bu 4 şirket, 2017 yılında yurt dışında da büyümeyi planlıyor. Şirketlerin cirosu 12 milyar liraya yaklaşırken, çalışan sayısının da 50 bin civarında olduğu belirtiliyor.
Türkiye’den çıkan yabancılar ise alışveriş merkezlerinde kiraların dolar ve euro üzerinden alındığını ancak ciroların bir türlü artmadığını kaydediyor. Bu şirketler, karlılık konusunda sorun yaşandığı için Türkiye pazarından birer birer çekilme kararı aldıklarını dile getiriyor.

NEDEN ÇIKIYORLAR?
Yabancı markaların Türkiye’den gitmesinin sektör adına iyi olmadığını dile getiren Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Yönetim Kurulu Başkanı Sinan Öncel, bu markaların yaşadığı sıkıntıların 3 temel nedeni olduğunu söyledi. Sinan Öncel bunları şöyle sıraladı:
1- Türkiye’de üretim yaptıracak kapasiteye ulaşamayan markalar, yerel markaların hızına yetişemiyor. Yereller 15 günde vitrini yenileyebiliyor, ancak yabancılar gümrükten malı çekene kadar sezon kaçıyor.
2- Türkiye’den çıkan markalarla rekabet halinde olan şirketler, tüketicilere her yerde kolayca ulaşabiliyor. Ancak yabancılar bu konuda da bir adım geride kalıyor.
3- Yabancı markaların kira giderlerine bir de gümrük vergileri ekleniyor. Bu da onlar için Türkiye’de iş yapmayı zorlaştırıyor.

SON 1.5 YILDA NELER YAŞANDI?
Yabancılar

* 2015’in son günlerinde Kanadalı iç giyim markası La Senza, Türkiye’den çıkacağını duyurdu. Şirket, bu kararın nedeni olarak da vergiler ve yükselen kuru işaret etti. 2005’te Türkiye’ye giren La Senza, 20 civarında mağazayı kapatmıştı.
* 2016 Nisan ayında ise İngiliz devi Top Shop Türkiye’den çekilmişti. Beklenen ciroya ulaşamayan Top Shop’un alışveriş merkezlerindeki yaklaşık 10 mağazası kapatıldı.
* 2016 Haziran ayında ise Hollandalı hazır giyim markası C&A Türkiye’deki operasyonlarını durdurma kararı aldı. C&A, Türkiye’ye 2007 yılında girdi. İstanbul’da Profilo alışveriş merkezinde açılan ilk mağazayı, Türkiye’nin 6 şehrinde çoğunluğu AVM’lerde 24 mağaza izledi. Marka mağazalarını DeFacto’ya devretme kararı aldı.
* 2016 Ağustos ayında Türkiye’den ayrılan yabancı markalar kervanına Alman kozmetik zinciri Douglas da katıldı. 2.6 milyar Euro’luk ciroya sahip şirket Türkiye’deki pazar payını artıramamaktan yakınıyordu. Dev marka, ilk mağazasını Mayıs 2006’da açtığı Türkiye’den 10 yıl sonra çıkış kararı aldı.
* Türkiye’den çıkan markalar kervanına son olarak da İngiliz Debenhams eklendi. Şirket Türkiye’deki iki mağazasını yıl sonunda kapatma kararı aldı.
Yerliler
* Türkiye hazır giyim sektöründe faaliyet gösteren DeFacto, 2016’nın sonunda açıkladığı stratejiyle yurtdışında büyüme kararı aldı. Türkiye ile birlikte 17 ülkede faaliyet gösteren marka, 2017 yılında 125 milyon TL yatırımla 70’i yurtdışında 30’u Türkiye’de olmak üzere 100’den fazla mağaza açacak.
* Yurt dışında 190’dan fazla mağazaya sahip olan Türk hazır giyim markası Koton, bu yıl yurt dışı satışlarından 1.1 milyar TL bekliyor. Koton; Rusya, Ortadoğu, Orta ve Doğu Avrupa, Afrika ve Batı Avrupa’da mağaza sayısını arttırıyor.
* Türkiye dahil 37 ülkede ürünlerini tüketiciyle buluşturan LC Waikiki, 2017’de yurt dışında 110 mağaza ve Türkiye’de 30 mağaza açarak globalde 900 mağazaya ulaşmayı planlıyor. Şirketin 2023 planı ise Türkiye ve dünyada toplam 1500 mağaza.
* Türkiye’nin önde gelen markalarından Penti, 60 ilde 300 mağazaya ulaşırken, yurt dışında ise 29 ülkede 106 mağaza ile hizmet veriyor. Şirket yıl sonunda toplam 30 yeni mağaza açmayı planlıyor.

MANGO NİŞANTAŞI’NDAKİ MAĞAZAYI KAPATTI
Türkiye’ye 1990’ların sonuna doğru giren İspanyol marka Mango da mağaza sayısını azalttı. Şirket Türkiye’de ilk açtığı mağazalardan biri olan İstanbul Nişantaşı’ndaki şubesini kapattı. Mango yetkilileri, “Türkiye’ye yatırımlarımız sürüyor. Ancak aynı lokasyonda bir mağazamız daha var. Müşterilerimiz buraya da çok alıştı. Türkiye’den çıkışımız söz konusu değil. 100 şubemiz ile Türkiye’de faaliyete devam ediyoruz” dedi. 

6 AYDA KAPATACAK
Reuters’in haberine göre Türkiye’den son çıkan İngiliz mağaza zinciri Debenhams da operasyonlarını daha karlı hale getirmek amacıyla nisan ayında yeni bir strateji açıkladı ve ana pazarları dışında kalan bazı ülkelerden çıkabileceğini duyurdu. Bu kapsamda Debenhams, Türkiye’deki iki mağazasını kapatmaya hazırlanıyor.
Yine Reuters’ın haberine göre mağaza kapanışlarının yıl sonundan önce gerçekleştirilmesi planlanıyor. Debenhams Türkiye’de Cevahir Alışveriş Merkezi ve Mall of İstanbul’daki iki mağazası ile faaliyet gösteriyor. Debenhams’ın Türkiye’deki mağazacılık operasyonunu Kuveyt merkezli Alshaya Grubu’nun Türkiye yatırımı olan Shaya yürütüyor. Konu hakkında bilgi veren yetkililer, “Debenhams iki mağazasını kapatma kararı aldı. Altı ay içinde mağazalar kapanacak” dedi. Bir diğer kaynak ise, kapanma işleminin kasım itibarıyla tamamlanmasının beklendiğini söyledi.

ops

Yukarı